Wednesday 15 June 2011

Polis & Perkasa ; Seiringan & Seperjalanan

Pakatan Rakyat berusaha untuk menjayakan BERSIH 2.0, dan Barisan Nasional juga berusaha semaksimum yang mungkin untuk menggagalkan perhimpunan ini.

Untuk menjayakan usaha menggagalkan perhimpunan BERSIH ini, Barisan Nasional menggunakan anjing-anjing mereka untuk mengerkah peha peserta BERSIH nanti.

Anjing Pertama; PERKASA.
"Himpunan Bersih 2.0 mendapat tentangan pihak pro- Barisan Nasional (BN). Perkasa yang diketuai Datuk Ibrahim Ali memutuskan untuk mengadakan perarakan balas serentak pada hari yang sama.

Ibrahim berkata pihaknya akan menganjurkan protes balas bagi menghalang Himpunan Bersih 2.0 selain mendakwa ia akan menimbulkan huru-hara." - The MalaysiaInsider.
Anjing Kedua; POLIS.
""Kita amat khuatir dengan keselamatan dan ketenteraman awam yang akan tergugat, dan aktiviti perniagaan terpaksa dihentikan ekoran daripada perhimpunan itu," katanya. Khalid berkata polis juga menerima laporan bahawa pada hari yang sama, terdapat kumpulan lain yang berlainan ideologi merancang untuk adakan perhimpun.

"Ini mengundang kebimbangan sekiranya berlaku pertembungan antara dua kumpulan," katanya.
Beliau berkata polis akan mengambil langkah-langkah pencegahan termasuk membuat tangkapan sekiranya perlu. "Jika terdapat juga kumpulan yang ingkar dengan arahan polis, dengan bukti yang ada, kita tidak teragak-agak untuk menangkap mereka," kata Khalid." - Malaysiakini.
Apa-apa pun, bagi pihak saya, saya tetap akan menyertai BERSIH 2.0, wajib untuk saya menyertaikan kerana perkara ini jelas satu tuntutan yang adil bagi mana-mana parti yang akan bertanding di Pilihanraya nanti.
"Tuntutan perhimpunan tersebut adalah:

-Bersihkan senarai undi

-Mereformasikan undi pos

-Gunakan dakwat kekal

-Akses media bebas & adil

-Masa berkempen minima 21 hari

-Kukuhkan institusi awam

-Hentikan rasuah

-Hentikan politik kotor"
- BERSIH 2.0


No comments:

Post a Comment