Tuesday 14 June 2011

Kelantan : Peniaga Pasar MPKB & Arked Uda Terus Ditipu


Nak ketawa rasanya, akan tetapi simpati melebihi dari niat ketawa saya itu. Pada mulanya, mereka berdemontrasi kononnya PAS berpakat dengan TNB untuk memotong bekalan elektrik.

Situasi Pertama; Berpendapatan RM3,000 sehari?
"Manakala Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB, Ab Salim Ahmad berkata sudah tiga hari para peniaga Pasar Lama MPKB tidak dapat berniaga di premis mereka akibat perbuatan yang disifatkannya sebagai sabotaj oleh pihak tertentu dalam kerajaan Pas Kelantan.
"Secara purata hasil jualan bagi para peniaga kain dan makanan di pasar ini ialah RM3,000 sehari. Jika dikalikan dengan 344 peniaga di sini menjadikan jumlah keseluruhan jualan peniaga adalah RM1 juta sehari. Siapa hendak tanggung kerugian kami," katanya." - Kelatekito.net
Situasi Kedua; Dengan Berpendapatan RM3,000 sehari tidak mampu membayar bil elektrik?
"Apa puncanya bekalan elektrik dipotong. Persatuan mungkin menyembunyikan fakta bil elektrik berjumlah hampir RM60,000 difahamkan gagal dibayar peniaga di situ sejak beberapa bulan lalu. Persoalannya sekarang siapa yang tidak menjelaskan bil tersebut, peniaga atau persatuan." - Harakahdaily.
Situasi Ketiga; Tidak sabar menunggu orang untuk kemaafan.
"Persatuan Peniaga Pasar Lama hanya berbaki hayat 16 hari lagi. Sebelum ini difahamkan mereka menemui beberapa pemimpin PAS memohon maaf di atas kritikan dilempar kepada kerajaan negeri berhubung isu Bazar Tok Guru." - Harakahdaily.
Apa yang Persatuan Peniaga cuba mainkan? politik ataupun nasib peniaga-peniaga? Apa komen En. Ab. Salim?

No comments:

Post a Comment