Wednesday 6 July 2011

Barisan Nasional Terus Berselidung Disebalik Polis & Tentera

Jika dahulu, saya tidak percaya, yang Malaysia ini adalah negara polis, namun, hari ini saya mengakui akan kebenaran yang Malaysia ini sememangnya sebuah negara polis.


Pertama; Pihak polis menggunakan kuasanya untuk menindas.
"Pihak polis mahu BERSIH 2.0 memohon mendapatkan permit bagi perhimpunan yang dijadualkan pada Sabtu ini, tetapi mengakui pertubuhan itu tidak layak berbuat demikian." - Malaysiakini.
Kedua; Walaupun BERSIH ingin menggunakan stadium, namun polis terus akan membuat penangkapan.
"Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, penguatkuasaan, termasuk tangkapan pencegahan ke atas aktivitis yang berkaitan dengan perhimpunan BERSIH 2.0 pada Sabtu ini akan berjalan seperti biasa." - Malaysiakini.
Ketiga; Polis tidak akan berkompromi dengan pihak selain daripada pihak Barisan Nasional.
"Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) menggesa kerajaan supaya menghentikan operasi penangkapan terhadap penyokong gabungan itu susulan kesediaan mereka untuk berkompromi." - Malaysiakini.
Keeempat; Polis lebih suka menyusahkan orang awam demi menjaga kebajikan Barisan Nasional.
"Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya pagi ini menyaksikan kesesakan teruk akibat sekatan jalanraya yang dilakukan oleh polis dalam usaha melumpuhkan perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) yang dijadualkan Sabtu ini." - Malaysiakini.
Kelima; Tentera juga ketinggalan untuk bersama polis menembak kepada sesiapa sahaja yang tidak mahu bersurai.
"Antara yang paling menonjol semasa demonstrasi Ketenteraman Awam sempena Eksesais Bersatu Aman 2/2011 di antara Angkatan Tentera Malaysia dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) di Kem Sungai Besi di Kuala Lumpur adalah sehelai kain rentang yang memberi amaran kepada orang ramai supaya bersurai jika tidak mahu ditembak." - Malaysiakini.

Setelah membaca laporan demi laporan berita, saya menarik nafas yang dalam, adakah BERSIH yang membuat kacau bilau ataupun pihak Barisan Nasional yang terus mempergunakan POLIS & TENTERA untuk memuaskan nafsu serakah mereka.

No comments:

Post a Comment